Konsent ke cookies konečně nutností!

V lednu začne platit novela zákona o elektronických komunikacích, která zásadně mění pravidla pro používání cookies na webových stránkách. Provozovatelé webových stránek budou muset po návštěvnících webu požadovat aktivní souhlas s použitím cookies a jiných podobných sledovacích technologií.

Co že jsou ty cookies?

Cookies jsou malé textové soubory ukládané do zařízení uživatele, které slouží např. pro měření návštěvnosti, technický chod stránky, ale i pro marketingové účely. Prostřednictvím cookies lze sledovat, co si uživatel prohlíží, na co kliká a podle toho na něj mířit specifickou reklamu.

Jak je to s cookies teď?

V současnosti se provozovatelé webových stránek řídí při používání cookies tzv. režimem opt-out. To znamená, že se cookies mohou ukládat do zařízení uživatele a zpracovávat do té doby, než uživatel vyjádří svůj nesouhlas. Provozovatelé jsou povinni předem informovat o rozsahu a účelu zpracovávání ukládaných údajů a musí nabídnout možnost takové zpracování odmítnout. To jsou ty cookie lišty, které na nás všude vyskakují.

A co cookies čeká do budoucna?

Nově však bude zaveden režim opt-in. Ten pro používání cookies a podobných technologií vyžaduje předem vyslovený aktivní souhlas uživatele. Bez takového souhlasu nebude možné cookies užívat až na stanovené výjimky, kterými jsou cookies nezbytné pro fungování samotné stránky. Jedná se např. o cookies, které jsou potřebné pro vložení zboží do nákupního košíku nebo dokončení objednávkového procesu.

Změna se dotkne řady subjektů, kteří mají web či mobilní aplikaci, ať už jde o e-shopy nebo zpravodajské weby či portály bank, pojišťoven a dalších firem. Provozovatelé musí své webové stránky přizpůsobit tak, aby umožňovaly sbírání souhlasu uživatele a zajistit, aby ke sbírání cookies nedocházelo před jeho udělením.

Na co byste si ještě měli dát pozor

Novela také přináší výraznou změnu v oblasti marketingového volání a opět se jedná o změnu režimů z opt-out na opt-in. Nyní platí stav, kdy ten, kdo nechce, aby mu volali s neodolatelnými nabídky, musí vyjádřit nesouhlas v tzv. veřejném účastnickém seznamu. Nově zaváděný režim opt-in ale podmiňuje uskutečnění takových hovorů výslovným souhlasem účastníka v takovém seznamu. Zkrátka kdo není v seznamu, tomu nemůžete volat.

Kdy to přijde?

Cookies musíte upravit do 1. ledna 2022, marketingové volání se změní do tří měsíců ode dne vyhlášení zákona, což vyjde nejspíš taky na přelom roku.